LAPL en PPL Vliegbrevet

Wilt u uw vliegbrevet halen ? Dan bent u bij de NNAC aan het juiste adres. Wij leiden op voor het LAPL en het PPL brevet !

Private Pilot Licence (PPL)

Het PPL is een Europees brevet, waarmee nagenoeg alle eenmotorige vliegtuigen mogen worden bestuurd zonder de beperking van Europese landsgrenzen. Wilt u dus ook buiten Europa gaan vliegen dan is het PPL het ideale brevet voor u. Het kan worden uitgebreid met kwalificaties als blindvliegen (Instrument Rating: om door wolken of in het donker te mogen vliegen) en meermotorig (Multi Engine Rating). Voor het behalen van het brevet heeft een kandidaat ten minste 45 vlieguren nodig (minimaal 25 met instructeur, minimaal tien uur solo). Maximaal vijf van die uren mogen op de vluchtsimulator worden gevlogen. Voor het behalen van het brevet moeten ook theorie-examens worden afgelegd. In Nederland worden die georganiseerd door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Light Aircraft Pilot License (LAPL)

Het LAPL, Light Aircraft Pilot License is het Europese recreatieve brevet. Wanneer u van plan bent om binnen Europa te vliegen op toestellen met niet meer dan vier zitplaatsen is het LAPL brevet, ofwel Light Aircraft Pilot License een goede optie voor u. Met het LAPL mag u vliegen in een eenmotorig vliegtuig, dat niet zwaarder is dan 2000 kg. De opleiding voor het LAPL is bijna gelijk aan het PPL. De theorieopleiding en de examens zijn gelijk. De praktijk opleiding is vrijwel identiek, met het grootste verschil dat het minimum aantal vlieguren iets minder is, namelijk 30. Het brevet kent geen aanvullende bevoegdheden zoals blindvliegen (IR) en meermotorig (Multi Engine Rating), daarvoor heeft u tenminste een PPL nodig.

Radiotelefonie (RT)

Als houder van een bewijs van bevoegdheid voor het besturen van een vliegtuig, kan ook een bevoegdverklaring radiotelefonie (RT) worden verkregen. Daarmee mag radiocontact worden onderhouden met de luchtverkeersleidingsdienst of havenmeester zolang betrekking op het bijbehorende bewijs van bevoegdheid. De bevoegdverklaring is geldig voor onbepaalde duur.

Opleidingstraject

Hoe ziet het opleidingstraject er uit ?

Het opleidingstraject voor zowel LAPL als PPL bestaat uit een theorie en een praktijkgedeelte. De theorie is bij beide opleidingen gelijk en bestaat uit 7 vakken:

  1. Airlaw
  2. Human Factors
  3. Navigation
  4. Aircraft General Knowledge
  5. Flight Performance and Planning
  6. Radio communication
  7. Meteo

Het praktijk gedeelte bestaat uit een verplicht minimum aantal uren vliegen (PPL minimaal 45 en LAPL minimaal 30) Vaak start men met de praktijklessen en begint men geleidelijk aan met de theorie. U bepaalt zelf het tempo waarin u studeert en de lessen volgt. Houd er wel rekening mee dat uw behaalde theoriecertificaten maar beperkt geldig blijven. Indien u uw volledige opleiding niet binnen die termijn hebt afgerond vervallen de theorievakken en moet u weer opnieuw examen doen. In de praktijk leggen de meeste students de gehele opleiding af binnen 2 jaar.

De praktijklessen worden gegeven onder begeleiding van een ervaren instructeur. In kleine stapjes leert hij of zij u alle facetten van het bedienen van een vliegtuig totdat u in staat bent om alles zelf te doen en dat moment komt doorgaans sneller als u denkt !

Na circa 15 lesuren bent u namelijk in de meeste gevallen al klaar voor uw eerste solo flight. De instructeur stapt dan uit en voor de eerste keer moet u volledig zelfstandig een start en landing uitvoeren. Een zeer spannend moment die de meeste piloten voor altijd bijblijft. Voorwaarde voor het solo vliegen is dat u beschikt over een geldig medisch certificaat. De meeste piloten in opleiding gaan daarom zo rond hun 10e vlieguur op voor de vliegmedische keuring.

U zult hierna steeds vaker stukken solo gaan vliegen. Zo moet u voordat u uw examen mag afleggen een verplicht aantal uren solo hebben gevlogen waarbij u een aantal trajecten moet afleggen zoals een grote driehoek.

Zodra u uw theorie examens allemaal hebt behaald en het minimum aantal praktijkuren hebt afgelegd zal de instructeur samen met u gaan toewerken naar het examen. Zodra u hier voldoende op bent voorbereid zal de instructeur het examen voor u aanvragen.

Kunt u niet langer wachten en wilt u direct beginnen met lessen of wellicht eerst een proefles aanvragen ? Meld u dan snel aan middels onderstaande knop en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om een afspraak in te plannen.